Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Porty rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Przewozowa branża od wielu lat borykała się z problemem nieprawidłowo deklarowanej wagi przyjmowanych kontenerów. Na nieszczęście spora część spedytorów nie specjalnie się tym nie przejmowała, a będzie to miało naprawdę duże znaczenie przy bezpieczeństwie przewozów morskich. Nawet nieduże różnice w wadze mogą się przy kilkunastu tysiącach kontenerów wzmacniać, powodując poważne kłopoty ze stabilnością, a czasami nawet utonięcia. Z tego też powodu od wielu lat prowadzone były prace w celu uporządkowania tego tematu, lecz z powodu kosztów nie dawało się ich odpowiednio zakończyć. Dopiero całkiem niedawno wypracowano porozumienie, na mocy jakiego wszystkie bez wyjątku kontenery znajdujące się na statku muszą zostać precyzyjnie zważone. Przepisy te zaczęły obowiązywać od 1 lipca 2016 roku, a nierespektowanie ich będzie się wiązało z dużymi konsekwencjami. Przymus weryfikacji dokładnej wagi kontenera spoczywa na nadającym, dlatego też musi on dokładnie przypilnować, żeby całość się odbyła zgodnie z obowiązującymi zasadami. Oprócz tego terminale oraz przewoźnicy mają prawo odmówić przyjęcia kontenera, jakiego waga nie została zweryfikowana. Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Przepisy pozwalają obecnie na przeprowadzenie ważenia jednostek kontenerowych za pomocą dwóch metod. Pierwszą z nich jest to ważenie kompletnego zapakowanego i zamkniętego kontenera, natomiast druga to mierzenie wszystkich cząstkowych ładunków razem z opakowaniem i posumowanie na koniec wszystkiego. Technika pierwsza jest znacznie wygodniejsza i szybsza do wykorzystania, lecz będzie wymagać kupna odpowiedniego, certyfikowanego sprzętu. W chwili obecnej tylko część portów na naszym wybrzeżu ma takie możliwości, lecz nadal nie będzie w nich szans na obsłużenie każdej jednostki. Z tego też powodu nadal spora część weryfikacji wag będzie się musiała odbywać u nadawców, w siedzibach firm zajmujących się pakowaniem. W najbliższym czasie są oczywiście w planach tego typu inwestycje, ale kwestia nie dotyczy tylko kupna następnej wagi, lecz również zmienienia organizacji pracy w porcie. Dla przykładu port w Szczecinie ma już wdrożone gotowe procedury związane z obsługą kontenerów, a dodatkowo może zaoferować możliwość ważenia ich przed załadowaniem.

Bookmark the permalink.

Comments are closed