Eksperci oczekują przyrost złomowanych kontenerowców w roku 2016

Planowany pomnożenie złomowań statków w obecnym roku

Rynek kontenerowców od pewnego czasu znajduje się w trudnej sytuacji. Nadal duża liczba statków czeka w dokach na dokończenie, a kontrakty na ich montaż podpisywane były parę lat temu, gdy była duża koniunktura. Ale rynek ostatnio bardzo się załamał, w przewozowej branży zaczął się poważny kryzys i okazało się w pewnym momencie, że statków zwyczajnie jest za dużo. Armatorzy próbują sobie poradzić z tymi problemami w różny sposób. Część z nich decyduje się wydłużyć trasy omijając kanały Sueski i Panamski, co co prawda zwiększa czas dostawy, ale kosztowo wychodzi bardzo podobnie, a statki mają zajęcie. Dość sporo kontenerowców jest także zacumowanych przy portowych nabrzeżach i oczekuje na jakieś zamówienia, niekiedy trwa to nawet parę tygodni. Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest również złomowanie starszych statków. W związku z tym że bez przerwy są oddawane do użytku nowe kontenerowce, dużo bardziej oszczędne i nowoczesne, to jednostki wybudowane przed laty stają się mniej ekonomiczne. Duży wpływ na oddawanie statków na złom będzie również miał mniejszy popyt na dane grupy statków, tu również w ostatnich latach nastąpiły liczne zmiany. Fachowcy oczekują pomnożenie złomowanych kontenerowców w 2016 roku

Analitycy szacują, że w aktualnym roku będzie sporo więcej złomować statków, niż przed rokiem. Bierze to z paru rzeczy. Po pierwsze aktualnie planowany jest wzrost cen za złom okrętowy, w roku 2015 utrzymywały się one na bardzo niskim poziomie, tak więc armatorzy nie spieszyli się raczej do tego, żeby pozbywać się statków. Duże znaczenie na całą tę sytuację ma także spore zmniejszenie zainteresowania jednostkami typu panamax. Jeśli jest duży popyt na nie na nie znacznie bardziej od oddawania na złom będzie się opłacać ich sprzedaż czy też czarter, jednak w obecnym roku zainteresowanie tą grupą znacząco się zmniejszyło. W bieżącym roku, w pierwszych dwóch miesiącach, ma złom oddano 19 kontenerowców, z których spora część nie pływała dłużej niż 20 lat. Zwiększa się także wielkość statków przeznaczonych do złomowania, coraz większa ich liczba ma ładowność przekraczającą cztery tysiące ton. Specjaliści z branży oceniają, że w roku bieżącym zjawisko to będzie się nasilać, między innymi z powodu konieczności pozbywania się nierentownych jednostek, lecz również rosnącym cenom za złomowanie.

Bookmark the permalink.

Comments are closed